公理的集合論
The following questions are ones to express what is desired for axiomatic set theory.
A. Is the set theory a system that can describe all the mathematics which is spreading ?
B. Is the set theory a system that can develop the theory of infinite calculation ?
C. Is the set theory consistent ?
D. Is the set theory complete ?
It seems that satisfactory positive answers will be returned to A. However, based on the results obtained up to now, for B, various positive and negative answers are likely to be received.
The question B is directly related to the following question D.
As the conditions assumed in the search for set theory gradually become stronger, it is expected this basic question were answered to the set theory.
I cannot answer this question in a positive way, but I think the assumptions are getting stronger in order to get closer to a system which can be given a more positive answer.
Obviously, D contradicts Gödel’s incompleteness theorem,
and C is a major theme in the proof theory.
Roughly speaking, A may be regarded as Dedekind’s thought,B as Cantor’s,C as Hilbert’s and D as Gödel’s thought.
Why do we search for large cardinals ? One reason is that we want to decide or to know whether statements on mathematics are logically valid under those assumptions.
For example, why do we want to know whether the continuum hypothesis is true ?
Thus, Cantor’s thought demands the completeness of set theory, and Gödel’s thought suggests to discover new axioms which decide the sentences which have been undecided until now.
What Gödel said can be understood as follows.
This said that we have to pursuit axioms to bring set theory closer to completeness. In general, mathematical activities have the aspect of getting as close as possible to the unachievable goals.
教育
● 未完の草稿「教育観の基礎 ― 悟りを目指した教育に向けて ―」 金井康雄著 のまえがきより
- 教育の本質を目指して
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教育の問題が数年来継続して巷間議論されています。何が問題なのか。常により良い教育を目指した議論なのか。 学力低下が問題なのか。この書で,いろいろな書物から資料を漁りながら教育の問題の根幹を示し,その解を示すことを試みてみたいと思います。当然個人の考えなので,それが解として実行的役割を担えるかどうかは世間の見識に委ねるしかありません。少なくとも一つの解と診て頂ければ幸いです。この書のサブタイトルと章立てでもお分かりのように,もう既に結論が見えていると言われるかも知れません。 教育の目的として『悟りへの支援』を掲げ,その前提となる世界観として『転生輪廻』を含むものを想定しています。宗教書ではないかと思われるかも知れませんが,長い教育思想の流れを追っていきますと,そう奇異な考えでもなく妥当な考えのように思われます。むしろ,第二次世界大戦後の日本における教育思想,教育観が奇異のように思われます。この書を読まれたのちの諸兄のご批判を頂きたいと思います。 (2011年5月15日記す) |
● 「新訂 教育からの見直し - 政治・経済・法制・進化論 -」 村井 実 著 (東洋館出版社) ○ 子供は「善さ」を求めて生きるものであり,その子供たちを「善く」しようとする活動が教育であると主張されている。 ○「善い」と判断するとき,次のような要求をみたすものとして判断していると書かれ てある。私には,少し疑問であるが。 1) 相互性(共有性?)の要求 2) 効用性(普遍的な快さ?)の要求 3) 無矛盾性(一貫性?)の要求 4) 美(上記3要求の適度なバランス?)の要求 ● 「教師の哲学」 岬 龍一郎 著(PHP研究所) 著者があげる八名の先師の中に国民教育の父と謳われた森信三がいる。ここにこの師の言葉を紹介する。「教育とは流れる水に文字を書くようなはかない仕事なのです。しかし,それをあたか も巌壁にのみで刻みつけるほどの真剣さで取り組まなければなりません。教師がおのれ自身,あかあかと生命の火を燃やさずにいて,どうして生徒の心に点火で きますか。教育とはそれほど厳粛で崇高な仕事なのです。民族の文化と魂を受け継ぎ,伝えていく大事業なのです」 |